1. Start
  2. Kundservice
  3. Nya regler vid betalningar

Nya regler vid betalningar

Den 14 september 2019 träder ändringar av betaltjänstlagen i kraft som innebär höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES. Detta sker för att minska risken för bedrägerier och kan påverka hur du som kund gör dina betalningar eftersom det i många fall kommer krävas att betalningen sker med så kallad stark kundautentisering.

Vad är stark kundautentisering?

När EnterCard, som står bakom varumärket re:member, får ett betalningsuppdrag är det viktigt att veta vem som gör betalningen. Den kontrollen sker genom en identifiering där flera komponenter oberoende av varandra används.

Ett exempel på en sådan identifiering är signering med Mobilt BankID som kräver att du identifierar dig med säkerhetskod (något du kan), fingeravtryck eller ansiktsidentifiering (något du är) på en telefon som är knuten till dig (något du äger).

Detta ger ett extra skydd mot obehöriga transaktioner.

Vilka betalningar omfattas enligt huvudregeln av kravet på stark kundidentifiering?

  • Onlinebetalningar på internet inom EU/EES
  • Betalning i butik inom EU/EES
  • Betalning inom EU/EES med Mobila enheter/klockor m.m. (Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay med mera).

De viktigaste förändringarna:

  • När du vill handla online, kan du framöver behöva göra ytterligare verifiering av att du är du med till exempel Mobilt BankID.
  • När du vill handla med kort i butik, kommer du framöver behöva ange din PIN-kod till kortet oftare. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod, logga in på din Mina Sidor där du kan hitta din PIN-kod.
  • I de fall en butik, (gäller både vanliga butiker och onlinebutiker), inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.

Vad behöver du göra/förbereda:

  • Var säker på att du kan din PIN-kod till kortet.
  • Om du handlar på internet, se till att du har tillgång till Mobilt BankID.

Vad innebär det här för mig:

  • Du kommer behöva göra ytterligare verifiering av att du är du vid onlineköp, registrering av dina kortuppgifter på hemsidor och i appar.
  • Du kommer oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod till kortet vid betalning i butikers terminaler.
  • Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i butikers terminaler men du kan oftare bli ombedd att ange din PIN-kod vid betalningen.
  • Du kan framöver komma att nekas att göra en kortbetalning i butik där du inte anger din PIN-kod (där du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv).

Viktigt att tänka på:

  • Att re:member alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig, såsom telefonnummer och email-adress.
  • Att se upp för bedrägeriförsök. Om någon annan uppmanar dig att logga in på Mina Sidor och ber dig använda Mobilt BankID, avstå!
  • Att aldrig lämna ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer eller CVC/CVV-kod. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid oss om du är osäker.