Hur kan jag bestrida inkasso?
Om du önskar att bestrida inkasso ska du höra av dig till inkassobolaget och tala om varför du anser att du inte ska betala inkassokravet du fått. Ett inkassokrav ska alltid informera dig om att du har rätt att bestrida kravet om du anser att det är felaktigt.
Enligt inkassolagen behöver inkassokravet ha ett förfallodatum på minst åtta dagar, under vilken period du har möjlighet att antingen betala eller bestrida kravet. Om du bestrider kravet behöver inkassobolaget utreda skulden, vilket innebär att företaget som krävt dig på pengar från första början behöver bevisa att du är betalningsskyldig. Du får inte en betalningsanmärkning för att du bestrider ett felaktigt inkassokrav.
Vad räknas som giltigt skäl till att bestrida ett inkassokrav?
Om du upptäcker att det är något fel med inkassokravet, om det är fel belopp, om kravet gäller en faktura du redan har betalat, eller om det handlar om en betalning för en produkt du reklamerat eller skickat tillbaka, kan du bestrida inkassokravet.
Vad är inte ett giltigt skäl till att bestrida ett inkassokrav?
Om du bestrider ett inkassokrav utan att förklara varför räknas det inte som rättslig grund till ditt bestridande. Att du helt enkelt inte känner för att betala eller inte har råd, är inte heller ett giltigt skäl.
Hur bestrider man ett inkassokrav?
När du bestrider ett inkassokrav ska du kontakta företaget skriftligen via mejl eller brev. Det är viktigt för att det ska finnas bevis på att du har bestridit inkassokravet. Kom ihåg att skriva dina kontaktuppgifter samt nummer, belopp och datum på inkassokravet. Skriv också anledning till varför du inte tänker betala inkassokravet.
Vad gör jag om jag inte kan betala?
Om inkassokravet är korrekt utfärdat och beror på att du inte har råd att betala, bör du kontakta inkassobolaget omgående för att upprätta en avbetalningsplan. Efter detta får båda parterna avtala om aviseringskostnader, vilken ränta som ska löpa under betalningstiden och andra villkor. Inkassobolaget får även ta ut en kostnad för att upprätta avbetalningsplanen. Nya kostnader som inte fanns på originalfakturan från första företaget kan därmed tillkomma.