Vad vill du förverkliga?

Upptäck fördelarna med ett privatlån från re:member.

Läs mer

Inkasso

Om du inte betalar en faktura i tid, och du fått påminnelse om betalning, går denna till inkasso. Det är något du bör undvika i allra högsta grad, då det är dyrt och kan påverka din ekonomi negativt i framtiden. 

Kort förklarat är inkasso en uppföljning av obetalda fakturor fram till att de blir betalda. Om du har kontroll på din ekonomi och bra rutiner, kan det vara lättare att undvika inkasso. Men i vissa perioder i livet kan utgifterna bli högre än inkomsterna, eller en faktura blir bortglömd. 

Om du upptäcker en faktura som gått långt över förfallodatum, betala den så snabbt som möjligt - det är alltid bättre att betala än att låta det vara. 

Hur går processen för inkasso till?

Som tur är går en obetald faktura inte till inkasso redan dagen efter förfallodatum. Om du har en faktura som inte betalas, får du först en betalningspåminnelse med en kostnad. Om du inte betalar denna kommer inkassokrav som har några regler för att den ska vara giltig; den behöver vara skriftlig, tidsgränsen för det ursprungliga kravet behöver ha gått ut, och du ska ha en betalningstid på minst 8 dagar (räknat från dagen kravet skickades). 

Om du inte betalar inkassokravet, går ärendet vidare till Kronofogden - som kan begära skuldsanering eller utmätning av lön eller egendom. Då får du även en betalningsanmärkning, som vanligtvis ligger kvar i tre år. En betalningsanmärkning kan göra det svårare att ta lån, teckna ett hyresavtal eller mobilabonnemang. 

Vad gör jag om jag fått inkassokrav?

Om du fått inkassokrav är det viktigt att du betalar det så snabbt som möjligt. Om du inte betalar skulden går den vidare till Kronofogden, vilket kan ha mycket negativa påföljder. 

Vad gör jag om jag inte håller med om inkassokravet?

Var noga med att kontrollera att inkassokravet du fått är korrekt. I vissa fall kanske du redan har betalt fakturan eller bestridit själva betalningen, och då kan du bestrida även inkassokravet. Det är viktigt att du skickar din bestridan till inkassobolaget som har skickat kravet. Tänk på att ta kontakt skriftligen, till exempel via mejl eller genom att logga in på dina sidor inkassobolagets webbplats.