Inkassokrav
Om du inte betalat din faktura kan du få ett inkassokrav. Det kan verka läskigt, men går som tur är att ordna.
Om du fått ett inkassokrav, betyder det inte att du fått en betalningsanmärkning - ännu. Det är än så länge bara en krav om betalning. Ett inkassokrav kan inte komma “från luften” utan behöver följa vissa riktlinjer; det behöver vara skriftligt, kravet för betalning får inte vara kortare än åtta dagar (räknat från dagen kravet skickades) och förfallodatum för den ursprungliga skulden måste ha gått ut.
Vad gör jag om jag fått ett inkassokrav?
Betala kravet så fort som möjligt. Tar du tag i ärendet med en gång, är det klart inom några få dagar. Om du inte betalar skulden finns stor risk att skulden går vidare till Kronofogden, och då finns risk att du får en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning kan göra det svårt att hyra bostad, låna pengar eller teckna ett abonnemang.
Om du inte kan betala inkassokravet i tid bör du så snart som möjligt kontakta den som har skickat inkassokravet och försöka komma överens om en lösning. Det kan till exempel handla om att lägga upp en amorteringsplan. Om du betalar kravet för sent är det viktigt att du hör av dig till den som har skickat inkassokravet och berättar att betalningen är på väg. Annars finns det risk att företaget går vidare med kravet, till exempel till Kronofogden.
Vad gör jag om jag inte håller med om inkassokravet?
Om inkassokravet är felaktigt är det möjligt att bestrida kravet.
Det är viktigt att du skickar din bestridan skriftligen (t.ex. via mejl) till det inkassokrav som skickat kravet. Beskriv tydligt vad du anser är felaktigt i kravet. Här behöver det finnas sakliga skäl varför du bestrider kravet, exempelvis att kravet gäller en vara du inte beställt. Det är viktigt att du kan uppvisa att du bestridit kravet och meddelat varför det är felaktigt, annars kan du riskera en betalningsanmärkning.
3 saker du kan göra för att undvika inkassokrav
- Var noga med att ha kontroll och översikt över din ekonomi. Betala fakturor när de kommer och senast förfallodatum, och använd autogiro om det är möjligt.
- Köp inte saker du inte har råd med, lägg hellre pengar till sparande.
- Om du är oenig med ett inkassokrav - ta kontakt med de som ställt inkassokravet direkt. Ju längre du väntar, desto svårare är det att lösa problemet.