ditt-ansvar.jpg

Ditt ansvar

Har du valt rätt kort?

Du kan jämföra vilket kort som passar dig bäst.

Jämför här

Både du som kund och vi på re:member har ett ansvar för att din personliga information inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras.

Vi gör kontinuerliga tester och uppdateringar av våra system och säkerhetslösningar för att se till att din information i våra system alltid har ett fullgott skydd. När du till exempel använder vår nätbank så är informationsöverföringen mellan våra system och din enhet krypterad. Men det räcker inte att våra system är säkera. Du måste själv se till att en enhet du använder samt dina koder och personliga uppgifter är skyddade för att inte bedrägerier ska kunna ske. Betrakta din dator, surfplatta eller mobiltelefon som du använder som ett värdeföremål, värd samma omsorg och försiktighet som din plånbok eller dina nycklar. Undvik också att ladda ner bilder, filmer, spel, program etc från okända webbplatser eftersom det ökar risken för angrepp.

Din dator

Att hålla operativsystem och programvaror uppdaterade och att använda ett antivirusprogram är grunden för din säkerhet men det finns också andra saker du kan göra för att skydda din dator.

Att skydda datorn är att se till att ingen obehörig får tillgång till enheten eller till den information som finns sparad i den.

Tekniskt skydd

Har inte datorn ett tillräckligt bra tekniskt skydd mot exempelvis virus och annan skadlig kod är det inte svårt för en obehörig, att med förhållandevis enkla tekniska åtgärder ta del av eller förstöra din information. Virus eller annan skadlig kod som drabbar din dator kan orsaka många olika typer av problem. Vissa förstör information och andra kan ge obehöriga möjligheter att fjärrstyra din dator. För att undvika att bli drabbad av skadlig kod bör du installera skydd i form av brandvägg och antivirusprogram.

Att bygga upp ett tekniskt skydd är inte en engångsföreteelse. För att följa med i den tekniska utvecklingen behöver du kontinuerligt uppdatera program på din dator. Det går oftast att göra inställningar så att program uppdateras automatiskt. Att installera de uppdateringar som utgivaren av dina befintliga program, som t.ex. webbläsare och operativsystem, skickar ut är mycket viktigt. Om någon ber dig stänga av säkerhetsfunktioner för att t.ex. kunna leverera en tjänst bör du inte följa den uppmaningen.

Hur du surfar

Ett tekniskt skydd är nödvändigt, men måste också kombineras med ett säkert beteende.

Tänk på att vara försiktig med att klicka på länkar eller ladda ned program som kommer via e-post eller olika typer av forum, särskilt när du inte känner till avsändaren. Om du är osäker på om den fil eller program du laddat ned innehåller skadlig kod eller inte bör du först spara den på din hårddisk och sedan kontrollera det med hjälp av ditt antivirusprogram. Logga ut från webbsidor då du har utfört det du skulle göra.

Checklista:

Skydda din dator

  • Se till att ditt operativsystem på datorn uppdateras automatiskt.
    • Tacka alltid ja till uppdateringar av kända program som du redan har installerat på din dator.
    • Ha ett uppdaterat antivirusskydd på din dator.
    • Se till att din dator är utrustad med en brandvägg.
    • Tänk på vilka webbplatser du besöker och vad du vad du laddar ner, installera inte okända program.
    • Skydda alltid datorn med ett lösenord så att den är låst för obehöriga
    • Lösenordet bör innehålla minst åtta tecken i en slumpmässig följd
      Ha med alla typer av tecken i lösenordet, små och stora bokstäver, siffror samt specialtecken
    • Välj aldrig ett lösenord som kan kopplas till dig på något sätt, exempelvis namn på dina barn, husdjur eller personnummer
    • Undvik vanliga ord som "sommar" eller "password"
    • När du har utfört dina ärenden på en webbsida (ex: bankärenden) bör du logga ut från sidan.
    • Lämna inte datorn i bilen eller på andra platser där den är lätt att stjäla

Dina kort och koder

Låna inte ut eller lämna ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller kod. Det gäller även din PIN-kod till telefonbanken.

Kom ihåg att ditt kreditkort är en värdehandling. Använd och förvara det med omsorg och på ett säkert sätt.

Tänk också på att:

Inte skriva ner PIN-koden på kreditkortet eller ett papper som du förvarar i närheten av kreditkortet Aldrig lämna ut din kod till någon annan person Inte lämna ut uppgifter om ditt kreditkort och/eller PIN-kod via mejl eller telefon Om du tappar kreditkortet, blir bestulen eller någon obehörig använt det, måste du spärra det omedelbart. Ring Spärrservice på tfn 0771-24 15 00. Spärrservice har öppet dygnet runt.

Din mobila enhet

Mobila enheter används idag ofta på samma sätt som en dator med mycket information lagrad i enheten. Samtidigt är skyddet av smarta telefoner och surfplattor inte lika utvecklat och välanvänt som för datorer.

Teknisk säkerhet

Smarta telefoner och surfplattor är sårbara på samma sätt som en dator och de kan utsättas för skadlig kod och försök till att komma åt din information (till exempel betalkortsinformation eller inloggningsuppgifter).

Det finns idag ett utbud av appar som erbjuder säkerhetsfunktioner som antivirusskydd och skydd mot annan skadlig kod, men det är inte alla som använder sig av dessa. Dessutom är det skillnad på utbudet mellan de olika operativsystemen så som iOS, Android och Windows Mobile vilka som har stöd för den här typen av säkerhetsappar.

Smarta telefoner och surfplattor, särskilt om som du använder i privatlivet, innehåller ofta uppgifter om dig som kan vara känslig om informationen hamnar i orätta händer. Se till att låsa din mobila enhet med pinkod eller lösenord och att ändra i inställningar så att skärmlåset aktiveras vid inaktivitet.

Tänk också på att säkerhetskopiera information, exempelvis bilder eller kontaktuppgifter, som du inte vill förlora ifall du skulle råka bli av med din mobil eller surfplatta.

Om du på något sätt förlorar din smarta telefon är det viktigt att du genast ringer och spärrar ditt telefonabonnemang. I annat fall riskerar du att någon använder denna för till exempel betalning av tjänster i appar eller för att skapa konton i olika forum.

Det finns appar att ladda ner för dina mobila enheter som kan spåra din enhet vid förlust. 

Checklista:

  • Uppdatera din mobila enhet så fort det finns en uppdatering tillgänglig.
  • Uppdatera mobilappen och appen för Mobilt BankID när det finns nya versioner.
  • Tänk efter vad du installerar. Ladda endast ned applikationer, appar från kända och välrenommerade bibliotek som App store och Google play.
  • Använd endast operativsystem från leverantören
  • Hantera din smarta telefon/surfplatta på samma sätt som du hanterar din dator.
  • Använd alltid skärmlås (ex: pinkod, lösenord) på din mobil eller surfplatta så att inte vem som helst kan komma åt applikationer och personliga uppgifter.
  • Lämna inte din smarta telefon eller surfplatta utan uppsikt och tänk på vem du lånar ut den till.
  • Om du ansluter dig till trådlösa nätverk via mobila enheten  är det bra att ansluta sig mot trådlösa krypterade nätverk.
  • Klicka inte på okända länkar och öppna inte okända filer, oavsett om det är via webbläsaren, genom epost eller som SMS.
  • Logga ut från dina applikationer efter användning.
  • Tänk på att säkerhetskopiera information som du inte vill bli av med från din smarta mobil/surfplatta
  • Om du förlorar din surfplatta eller smarta telefon är det viktigt att du genast ringer och spärrar ditt abonnemang.

Dina personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Var uppmärksam på hur du hanterar dina handlingar och uppgifter om du utför bankärenden från en dator i en publik miljö, som till exempel ett Internetcafé. Var noga med att logga ut när du är klar med dina bankärenden.

Låna aldrig ut dina kort, lösenord eller andra värde-handlingar till någon annan.

Förvara aldrig ditt lösenord så att det kan kopplas till ett kort, koddosa eller certifikat. Var försiktig med i vilka miljöer du använder ditt kort -om uppgifterna på kortet kommer i orätta händer kan det leda till att obehöriga gör uttag eller transaktioner på ditt konto.

 

re:member flex: Årsavgift 0 kr. Aviavgift vid e-faktura 0 kr (pappersfaktura 29 kr). Årsräntan sätts individuellt och är 9,74%-24,74% (2016-01-01), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 20 000 kr är den effektiva räntan 14,67% vid betalning med e-faktura. Det sammanlagda belopp som ska betalas är 21 506 kr (avbetalningsbelopp i snitt 1 792 kr/mån).**

re:member more: Ordinarie årsavgift 295 kr. Aviavgift vid e-faktura 0 kr (pappersfaktura 29 kr). Kreditränta f.n. 16,24 % (2016-01-01), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 20 000 kr är den effektiva räntan 13,78 % utan årsavgift (17,00 % med årsavgift) och det sammanlagda belopp som ska betalas är 21 714 kr (avbetalningsbelopp i snitt 1 810 kr/mån) med årsavgift.*

Kontantuttag kostar 3 % av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 1,75 % på valutakursen. Betalas inte hela kontoskulden på en gång ska kontoskulden återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3 %. Inbetalningsbeloppet är dock lägst 200 kr, men högst skulden på kontot. Avtalet gäller tillsvidare och ångerrätt gäller.

* Det sammanlagda beloppet och den effektiva räntan är uträknade utifrån ett exempel där krediten är återbetald på 12 månader, årsräntan är 17,24%, att 39 räntefria dagar utnyttjas samt att krediten nyttjas utan avgift för kontantuttag och pappersfaktura.

** Det sammanlagda beloppet är uträknat utifrån ett exempel där krediten är återbetald på 12 månader och att 39 räntefria dagar utnyttjas samt att krediten nyttjas utan avgift för kontantuttag och pappersfaktura.

Kreditgivare: EnterCard Group AB (org. nr. 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.