dina-risker.jpg
Är du rätt försäkrad?

Logga in på Mina Sidor för att se, ändra och lägga till försäkringar.

Läs mer

Dina risker

Kreditkort är idag det säkraste betalsättet. Men det finns alltid en risk att bedragare försöker lura till sig din personliga information som till exempel kortnummer, PIN-kod eller liknande, för att på så sätt komma åt dina tillgångar. Det finns olika typer av bedrägerier och de sker vanligtvis på internet, via telefon eller e-post. Därför uppmanar vi alla våra kunder att hantera kreditkortet och personliga uppgifter med försiktighet.

Falcon säkerhetssystem

re:member jobbar ständigt med att förbättra säkerheten kring våra produkter och tjänster. Vi använder det väletablerade övervakningssystemet Falcon som bevakar korttransaktioner och larmar vid misstanke om brott. Vår säkerhetsavdelning är bemannad dygnet runt och varnar kunder via sms, telefon och e-post, vid misstanke om felaktiga korttransaktioner.

Lämna inte ut personlig information

En tumregel är att re:member aldrig ber dig, via e-post eller andra sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit – och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.

E-post och sociala nätverk

Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för Phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonton, stjäla din identitet.

Phising över e-post

Typ 1
…är ett email som är designat att se ut som om det kommer från något legitimt företag eller organisation, men har en falsk avsändaradress.
…är mail som är avsedda att lura dig att lämna ifrån dig personlig eller ekonomisk information, t ex användarnamn och lösenord, personnummer, kreditkortsnummer eller bankkontonummer, som sedan kan användas för bedrägerier.
…är ett mail som uppmanar dig att lämna information på något av följande sätt t ex genom att svara på meddelandet eller via en länk i mailet gå till en falsk webbsida (som ser ut som ett företags webbsida) för att lämna känslig information där.

Typ 2
Den här typen av mail innehåller ofta ett lockande erbjudande och en länk till ett företag, när man klickar på länken så installeras ett program utan att man märker det, en så kallad Trojan. Programmet som körs på datorn (utan att det märks) samlar in känslig information så som användarnamn och lösenord till banktjänster, och skickar den vidare.

Sociala nätverk

På sociala medier tar vi ofta för givet att det är våra vänner vi pratar med, men har vi otur så kan vara någon helt annan. Det är inte ovanligt att personer får sina konton på sociala medier kapade och att bedragaren sedan försöker lura deras vänner på svarskoder så att de kan logga in i Internettjänsten. Skulle en av dina vänner fråga dig om svarskoder eller kortnummer så är sannolikheten stor att det inte är din vän som ställer frågan.

Hur skyddar du dig?

  •  
  • Svara inte på email som uppmanar dig att lämna ut personlig eller ekonomisk information.
  • Klicka aldrig på länkar till webbsidor i ett mail du misstänker kommer från en falsk avsändare eller från en avsändare du inte känner till.
  • Använd alltid en säker uppkoppling mot webbservern när du ska lämna personlig information på en webbplats.
  • För att kolla om förbindelsen med webbplatsen är säker, kan du läsa webbadressen. Om den börjar med HTTPS är den oftast säker.
  • Du kan även kolla om de finns ett litet låst hänglås längs ned på skärmen.
  • Observera att detta inte är en garanti för att webbplatsen har ärliga avsikter. Om du är det minsta osäker så lämna inte ut känsliga uppgifter. Om du tror att dina känsliga uppgifter kommit på avvägar, så bör du omedelbart vidta åtgärder.
  • Använd alltid antivirusprogram och brandvägg och se till att de alltid är uppdaterade.
  • Glöm inte bort att även ditt operativsystem och din webbläsare behöver uppdateras kontinuerligt med de senaste säkerhetsuppdateringarna för att din enhet ska ha ett fullgott skydd.
  • Kom ihåg att Entercard aldrig kommer kontakta dig och be dig lämna ut dina personliga uppgifter.

Skimning

Ditt kort eller kortnummer kan hamna i orätta händer på flera sätt. Det kan handla om att en person noterar din kod när du tar ut kontanter i en bankomat eller när du betalar med ditt kort. Därefter stjäl personen kortet och kan tömma ditt konto.

Genom så kallad skimning kan en bedragare kopiera informationen på kortets magnetremsa eller läsa av den inpräglade informationen på kortet när du använder ditt kort. Skimming kan ske på alla platser där man kan använda kort, som uttagsautomater, bensinstationer, i butiksterminaler och andra ställen som använder kortläsare.

Tänk på att

Lämna inte ifrån dig ditt kort på restauranger eller på hotell och kontrollera när du använder en betalterminal så att den inte ser konstig eller manipulerad ut.

Bedrägeri via telefon

Du blir kontaktad av någon som utger sig för att representera ett företag som du känner till. Det kan exempelvis handla om ett supportföretag som vill hjälpa dig med ett problem som de säger att du har på datorn, som virus. Fenomenet kallas falsk support. Med hjälp av samtalsteknik försöker de lura av dig lösenord, svarskoder eller kortnummer. Entercard och andra seriösa företag kommer aldrig kontakta dig eller andra kunder på detta sätt.

Identitetsstöld

Antalet bedrägerier med hjälp av stulna identiteter ökar och stölderna kan ske på olika sätt. Var alltid försiktig med dina personliga uppgifter och om dokument som innehåller personlig information.

Skydda dig mot identitetsstöld

Dina personliga uppgifter kan användas för bedrägerier, exempelvis kan någon annan köpa saker i ditt namn. Identitetshandlingar som pass och körkort är särskilt intressanta för identitetstjuvar. Tjuven kan både använda dessa som legitimation och för att få tag i ännu mer information om dig. Tänk därför alltid på hur du hanterar din personliga information både fysiskt och digitalt.

Om du tappar bort eller blir av med pass eller andra ID-dokument ska du spärra dessa så fort som möjligt. När det gäller pass och nationella ID-handlingar gör du en polisanmälan för att spärra kortet. I andra fall kontaktar du utfärdaren, exempelvis Skatteverket.

Vid förlust av ditt kort ska du kontakta vår spärrservice för att spärra kortet.

Innan du kastar dokument med personliga eller känsliga uppgifter – exempelvis kontoutdrag, ekonomiska redovisningar ska du göra dem oläsliga, helst strimla dem. Överväg att köpa en pappersstrimlare.

Särskilt via internet kan man utsättas för angrepp av identitetstjuvar, skadlig kod eller annat. Det är därför viktigt att skydda datorn på bästa möjliga sätt mot eventuella angripare så att de inte får tillgång till informationen i din dator.

Det är även viktigt att förstöra elektroniska media, exempelvis CD-skivor eller USB-minnen, med personlig information innan du kastar dem. Säkerställ att all personlig information är borttagen från din dator innan du säljer, ger bort eller slänger den. Ta bort hårddisken eller använd ett makuleringsprogram för att se till att personlig information inte kommer på avvägar.

Checklista:

  • Använd ett bra lås till din brevlåda så att ingen kan stjäla din post och komma åt dina personliga uppgifter.
  • Särskilt via internet kan man utsättas för angrepp av identitetstjuvar. Se till att skydda din enhet för eventuella angripare
  • Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i sopor eller i pappersinsamling.
  • Skicka inte person- eller kontouppgifter via e-post utan att först ha kontrollerat att aktuellt företag, myndighet eller organisation har begärt uppgiften.
  • Det är viktigt att förstöra elektroniska media, som CD-skivor, USB-minnen, hårddiskar med personlig information innan du kastar/säljer dem.
  • Var uppmärksam om det gjorts en kreditupplysning på dig. Ta reda på vem som har gjort den och varför.
  • Använd tjänster som ger dig information direkt i mobilen eller via e-post om någon tagit en kreditupplysning på dig. Då kan du agera snabbt och kontakta aktuellt kreditbolag.
  • Om någon tar kontakt med dig via mail eller telefon och vill ha information från dig – ska du alltid be att få återkomma via företagets växel. Det kan röra sig om phishing.
  • Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag. Följ upp om du inte känner igen en utgift eller betalning.

re:member flex: Ordinarie årsavgift 0 kr. Aviavgift vid e-faktura 0 kr (pappersfaktura 39 kr). Årsräntan sätts individuellt och är 9,74 %-28,24 % (2024-01-01), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 30 000 kr är den effektiva räntan 21,55 % vid betalning med e-faktura. Det sammanlagda belopp som ska betalas är 33 242 kr. Beloppet är uträknat utifrån ett exempel där krediten återbetalas med månatliga avbetalningsbelopp under 12 månader (avbetalningsbelopp i snitt 2 770 kr), årsräntan är 24,74 %, och 39 räntefria dagar utnyttjats samt där krediten nyttjas utan avgift för kontantuttag och pappersfaktura.

Kontantuttag kostar 3 % av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 1,75 % på valutakursen. Betalas inte hela kontoskulden på en gång ska kontoskulden återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3 %. Inbetalningsbeloppet är dock lägst 200 kr, men högst skulden på kontot. Avtalet gäller tillsvidare och ångerrätt gäller. För fullständiga villkor tryck här.

Kreditgivare: Entercard Group AB (org nr 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.