Vad är OCR-nummer?

OCR-nummer är det nummer som används för att identifiera en betalning, det vill säga koppla ihop en faktura med en person. När du får en faktura har den alltid ett OCR-nummer som du anger vid betalning, detta för att mottagaren av pengarna ska kunna se att det är du som betalat rätt faktura.

Ett OCR-nummer består alltid av siffror och är ofta nummer som kan kopplas ihop med köpet, t.ex. kundnummer och/eller fakturanummer. Längden på numret kan variera beroende på vem som skickat fakturan.

Vad betyder OCR?

OCR-nummer står för Optical Character Reading, eller Optical Character Recognition. 

Var finns OCR-numret på fakturan?

På de flesta fakturor finns OCR-numret längst ned till vänster på ett inbetalningskort. Eftersom många betalningar idag sker via internet eller en mobilapp, kan OCR-numret även stå högst upp på fakturan eller i samband med andra fakturauppgifter. Om du inte anger OCR-nummer när du gör din betalning, är det inte säkert att betalningen går att genomföra.

Om du angett fel OCR-nummer kan det uppstå andra problem, eftersom din betalning inte går att koppla till din mottagna faktura. Ta alltid kontakt med kundservice om du inte fått något OCR-nummer, eller om du är osäker på vilket du ska använda.

Här ser du var OCR-numret står på din re:member-faktura:

 

faktura-ocr-remember-flex.png