remember_mastercard.png

Identifiera dig nu

För att ingå i överlåtelsen och få ditt nya re:member Mastercard behöver du identifiera dig, detta kan du göra på nordeafinance.se/avtal med Mobilt BankID. Detta behöver du ha gjort senast 15 december 2024.

Everydaycard blir re:member Mastercard

Nordea Finance överlåter rättigheter och skyldigheter gällande Everydaycard till Entercard, och inom kort får du ett nytt re:member Mastercard skickat till dig. Du kan använda ditt nuvarande kort precis som vanligt till och med den 4 mars, från den 5 mars börjar du använda ditt nya kort.

  1. Fortsätt att använda ditt Everydaycard som vanligt medan du väntar på ditt nya kort.
  2. I slutet av januari skickas ditt nya kreditkort ut till dig, du får då ett re:member Mastercard. Du behåller samma PIN-kod samt köp-och kreditgräns som tidigare, men får ett nytt kortnummer.
  3. För att aktivera ditt nya kort behöver du svara på några frågor om kundkännedom. Detta kan du göra på Mina Sidor från den 4 februari. 
  4. Den 5 mars byter du till ditt nya re:member Mastercard!

Identifiera dig nu

För att ingå i överlåtelsen och få ditt nya re:member Mastercard behöver du identifiera dig, detta kan du göra på nordeafinance.se/avtal med Mobilt BankID. Detta behöver du ha gjort senast 15 december 2024.

Illustration_remember reward.png

Rabatter i över 300 webbutiker

Om du ska shoppa online med ditt nya re:member Mastercard får du upp till 25 % reward-rabatt i över 300 webbutiker. Det finns stora belopp att spara genom re:member reward, re:members förmånsprogram.

Full koll med re:member-appen och Mina Sidor

I re:member-appen och på Mina Sidor får du översikt över dina köp med kortet. Här kan du också beställa extrakort eller ansöka om höjd kredit.

Du har alltid ditt kort nära till hands, eftersom du kan se dina kortuppgifter i appen. På så sätt behöver du inte hämta ditt fysiska kort när du ska handla online. 

betala-mobil-cta.jpg

Betala med mobilen

Lägg till ditt kort i Apple Pay, Samsung Pay eller Google Pay™ så kan du betala direkt med mobilen eller din smart watch – tryggt och enkelt.

Anslut kortet till Apple Pay

Anslut kortet till Samsung Pay

Anslut kortet till Google Pay

Illustration_travel.png

Trygg på resan

När du betalar mer än hälften av din resa med re:member-kortet ingår en kompletterande reseförsäkring, som ofattar bland annat avbeställningsskydd och självriskeliminering för hyrbil.

Läs mer om din kompletterande reseförsäkring

Försäkringsvillkor för köp gjorda innan 5 mars 2025

Har du köp eller resor betalda med ditt Everydaycard? Se de gamla  försäkringsvillkoren som omfattar dessa:

trygghetspaketet_cta.png

Trygg i vardagen

I Trygghetspaketet har vi samlat tre av våra mest populära försäkringar som gäller när du betalar 100 % med kortet:

  • Evenemangsskydd
  • Allriskförsäkring 2 år
  • Prisgaranti 90 dagar

Läs mer om Trygghetspaketet

Frågor om kortbytet

Varför får jag inte bonus längre?

re:member Mastercard ebjuder inte bonus på kortet, men du får tillgång till re:member reward som ger dig upp till 25 % rabatt i över 300 webbutiker.

När betalas min bonus ut?

Du får bonus på dina köp som vanligt fram till och med sista december. I januari får du din sista bonusutbetalning under förutsättning att du har gjort minst 5 köp under bonusperioden november-december 2024. Bonusen kommer du kunna se på din faktura i januari. Om du har frågor om detta ber vi dig kontakta Nordea Finance på 08-402 57 54.

Vad innebär bytet av kort för mig?

Bytet innebär att du får hem ett nytt re:member Mastercard, utställt av den nya kreditkortsutgivaren Entercard. Du kommer kunna använda ditt nya kort på samma sätt som ditt gamla kort, men det tillkommer också en del nya fördelar. Till exempel kommer du kunna lägga till ditt kort i Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay, du får en ny app med fler funktioner, förbättrade försäkringar och mycket mer. 

Varför höjs räntan?

Vi tar bort administrationsavgiften som tidigare lagts på om du valt att betala mindre än fakturans totala belopp. Din årsränta höjs med 1 % (ca 0,08 procentenheter per månad) från gällande ränta per migreringsdagen om du väljer att betala mindre än fakturans totala belopp.

Vad är det som kommer skilja sig mellan korten från Nordea Finance och Entercard?

Det som blir nytt med re:member Mastercard är att du får tillgång till nya digitala lösningar, såsom Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay, en ny app där du bland annat kan se din PIN-kod, höja din kreditgräns, se dina transaktioner, skapa räntefri delbetalning av enskilda köp, betala din faktura med Swish och mycket mer. Nu behöver du bara betala 50% av din resa med kortet för att den kompletterande reseförsäkringen ska ingå. Dessutom ökar vi självriskelimineringen för hyrbil från 10 000 kronor till 30 000 kronor.

När slutar mitt nuvarande Everydaycard gälla?

Ditt nuvarande Everydaycard gäller till och med 4 mars 2025.

När kommer min sista faktura från Nordea Finance?

I mars, denna kommer inte att ha något belopp att betala- och du ska alltså inte betala in något på denna. Om du inte har några transaktioner eller skuld när fakturan sammanställs, kommer du inte att få någon faktura från Nordea Finance.

Jag har fått två fakturor i mars, ska jag betala båda?

I mars får du två fakturor, en från Nordea Finance och en från Entercard, eftersom din eventuella skuld då flyttas från Nordea Finance till Entercard. På den från Nordea Finance finns dina eventuella köp från tidigare period redovisas. Denna faktura ska inte betalas, och kommer att ha 0 kr i skuld. Denna kommer på samma sätt som din faktura brukar komma. På fakturan från Entercard, utgivare av re:member Mastercard, finns din eventuella skuld från tidigare period som enklumpsumma. Denna ska betalas enligt anvisningar på fakturan. Denna kommer att komma som en pappersfaktura i din brevlåda – men oroa dig inte, du får såklart ingen aviavgift på den första fakturan. Om du inte har några transaktioner eller skuld när fakturan sammanställs, kommer du inte att få någon faktura från varken Nordea Finance eller Entercard.

Vad händer med min e-faktura?

Efter bytet kommer du behöva registrera din e-faktura på nytt, eftersom du har fått ett nytt kort. Detta gör du genom att logga in i din internetbank, välja att du vill lägga till ny e-fakturamottagare och söka på "re:member Mastercard" (detta kan du göra från och med 5 mars).

Jag hade en delbetalning på mitt gamla Everydaycard, vad händer med den?

Din aktuella skuld på din delbetalning kommer följa med över till ditt nya kort. Datumet kommer att ändras, så att det ser ut som att du har startat delbetalningen den 5 mars. Du kommer fortsätta betala av denna enligt plan.

Var kan jag se transaktionerna på mitt Everydaycard?

Du kommer kunna se dina transaktioner som är gjorda med ditt Everydaycard på Everydaycard Online till och med 4 mars 2025. Därefter kan du se dina transaktioner på gamla fakturor eller e-fakturor. Om du itne har sparat dina fakturor eller inte kommer åt dina gamla e-fakturor behöver du kontakta Nordea Finance kundservice för information om t.ex. äldre transaktioner osv.

Vad händer om jag behöver använda försäkringen på ett köp jag gjort med mitt Everydaycard?

Köp eller resor betalda före 5 mars 2025 med ditt Everydaycard kommer omfattas av den försäkringen du hade vid köptillfället. Se försäkringsvillkor för köp gjorda innan 5 mars 2025 här.

För frågor, kontakta Moderna försäkringar:
Telefon: 010 219 1200, öppet 8-16
Mejl: kort@modernaforsakringar.se/nordeacards

Vad händer med mina prenumerationer (så som Netflix, Spotify osv.)

Eftersom ditt kort får nya kortuppgifter behöver du lägga till ditt kort på nytt i dina prenumerationstjänster.

Jag är inte hemma när det nya kortet kommer, vad gör jag?

Om du inte är hemma och kan byta kort den 5 mars, kan du använda ditt gamla kort till och med den 4 mars. Därefter kan du den 5 mars lägga till ditt nya kort i din digitala plånbok. Detta gör du direkt i re:member-appen genom att klicka på ditt kort och sedan "Digital plånbok". Du kommer också hitta dina kortuppgifter i appen, och kan på så sätt använda ditt nya kort även för onlineköp där Apple Pay eller Google Pay inte accepteras.

Mitt nuvarande kort går ut i januari/februari, kommer jag få ett nytt då ändå?

Då kommer du att få ett nytt Everydaycard - som du kan använda till den 4 mars. Du kommer också få ett re:member Mastercard som börjar gälla den 5 mars.

Vad händer om jag behöver reklamera ett köp på mitt Everydaycard?

Om du behöver reklamera en transaktion gjord med ditt Everydaycard behöver du kontakta Nordea Finance.

Jag ska få en retur på ett köp jag gjort med mitt gamla kort, vad händer med den?

Om du får en retur på ditt gamla Everydaycard kommer pengarna automatiskt föras över till ditt nya re:member Mastercard. Det kommer då skickas en faktura från Nordea Finance, som visar returen. Denna faktura behöver du inte göra något med. Du kommer sedan kunna se insättningen på ditt re:member. 

Hur avslutar jag mitt kort?

Om du vill avsluta ditt Everydaycard kan du kontakta Nordea Finance på 08–402 57 54. Efter den 5 mars kan du avsluta ditt re:member Mastercard genom att ringa kundservice på 0771-15 00 15 eller skicka ett meddelande på Mina Sidor

Frågor om ditt nya kort

Vad är fördelarna med mitt nya kort?

Full koll med re:member-appen och Mina Sidor
I re:member-appen och på Mina Sidor får du översikt över dina köp med kortet. Här kan du också beställa extrakort eller ansöka om höjd kredit. Med re:member kan du få upp till 120 000 kronor i kredit.

Betala med mobilen
Lägg till ditt kort i Apple Pay, Samsung Pay eller Google Pay™ så kan du betala direkt med mobilen eller din smart watch – tryggt och enkelt.

Alltid nära till hands
Hämta dina kortuppgifter direkt i re:member-appen, så behöver du inte hämta ditt fysiska kort när du ska
handla online.

Rabatter i över 300 webbutiker
Om du ska shoppa online med ditt nya re:member Mastercard får du upp till 25 % reward-rabatt i över 300 webbutiker. Det finns stora belopp att spara genom re:member reward, re:members förmånsprogram.

Kompletterande reseförsäkring ingår
Nu behöver du bara betala minst 50 % av din resa med kortet för att den kompletterande reseförsäkringen ska ingå. Dessutom ökar vi självriskelimineringen för hyrbil från 10 000 kronor till 30 000 kronor.

När börjar mitt nya re:member Mastercard gälla?

Ditt nya re:member Mastercard börjar gälla från och med 5 mars.

OBS! För att aktivera kortet behöver du ha svarat på frågor om kundkännedom. Detta gör du på Mina Sidor.

När kommer min första faktura från Entercard?

I mars, denna kommer innehålla din eventuella sista skuld från ditt Everydaycard. Denna ska betalas enligt anvisningar på fakturan. Observera att du får ett nytt OCR och Bankgiro-nummer.

Kommer jag behålla samma PIN-kod?

Ja, du behåller din nuvarande PIN-kod. Om du har glömt din PIN-kod kan du se den i re:member-appen från och med den 5 mars.

Vad kommer det nya kortet kosta?

195 kr, precis som tidigare.

Behåller jag samma Bankgiro och OCR-nummer?

Nej, i och med bytet får du ett nytt Bankgiro och OCR-nummer. Dessa kan du se på din första faktura från Entercard, och i re:member-appen. Därefter kommer du alltid ha samma Bankgiro och OCR-nummer.

Kommer jag behålla samma kreditgräns?

Ja.

Kan jag använda det ny kortet direkt, eller behöver det aktiveras?

För att kunna använda ditt nya re:member Mastercard behöver du först aktivera det genom att svara på frågor om kundkännedom. Detta gör du på Mina Sidor från och med 4 februari, så är ditt kort redo att användas den 5 mars.

Var kan jag se mina fakturor?

Du kommer kunna se dina fakturor för re:member Mastercard i appen och på Mina Sidor (minasidor.remember.se).

För fakturor från innan flytten:

  • e-faktura: för dig som har haft e-faktura kan du se dina fakturor bland dina arkiverade e-fakturor i internetbanken.
  • Kivra: för dig som har haft Kivra-faktura kan du se dina fakturor bland dina arkiverade Kivra-fakturor i Kivra-appen.
  • Pappersfaktura: Om du har haft pappersfaktura, och inte har sparat dina fakturor, behöver du kontakta Nordea Finance.
Kan jag betala min faktura med Swish?

Ja! Detta gör du direkt i re:member-appen.

När kan jag svara på frågor om kundkännedom?

Det kan du göra från och med 4 februari, antingen i re:member-appen eller på Mina Sidor.

När kommer min årsavgift debitera mitt konto?

Din årsavgift kommer debitera ditt konto samma datum som innan du fick ditt nya re:member Mastercard.

Vad kommer jag kunna göra på Mina Sidor?

På Mina Sidor kommer du bland annat kunna se dina transaktioner och fakturor, du kommer kunna ansöka om höjd kreditgräns och om extrakort. Du kommer även kunna skapa räntefria delbetalningar, reklamera köp om det behövs, teckna tilläggsförsäkringar och mycket mer.

Vad kommer jag kunna göra i appen?

I appen kommer du kunna se dina kortuppgifter, lägga till ditt kort i din digitala plånbok, hantera ditt kort (ansöka om höjd kreditgräns eller extrakort, ändra PIN-kod, beställa nytt kort osv.), se dina transaktioner och fakturor, betala din faktura med Swish och mycket mer.

Hur lägger jag till mitt kort i Apple Pay?

För att lägga till ditt kort i Apple Pay loggar du in i re:member-appen, klickar på ditt kort, klickar på "Digital Plånbok och väljer lägg till i Apple Pay. Följ sedan instruktionerna, klart! Ditt kort finns nu i din telefon och är redo att användas som betalmetod överallt där kontaktlösa betalningar erbjuds.

Läs mer om Apple Pay här.

Hur lägger jag till mitt kort i Samsung Pay?

För att lägga till ditt kort i Samsung Pay laddar du ned och öppnar "Samsung Pay", sedan väljer du att du vill lägga till ett nytt kort och scannar eller skriver in dina kortuppgifter. Följ sedan stegen för verifiering.

Läs mer om Samsung Pay här.

Hur lägger jag till mitt kort i Google Pay?

För att lägga till ditt kort i Google Pay loggar du in i re:memeber-appen, klickar på ditt kort, klickar på "Digital Plånbok" och väljer lägg till i Google Pay. Följ sedan instruktionerna, klart! Ditt kort finns nu i din telefon och är redo att användas som betalmetod överallt där kontaktlösa betalningar erbjuds. Observera att Google Pay inte fungerar med iOS.

Läs mer om Google Pay här.

Kan extrakortsinnehavare logga in i appen och på Mina Sidor?

Ja! I re:member-appen och på Mina Sidor kan extrakortsinnehavaren till exempel se sina transaktioner och sin PIN-kod. I appen kan extrakortsinnehavaren också lägga till sitt kort i Apple Pay och Google Pay. 

Jag har råkat betala in till mina gamla inbetalningsuppgifter, vad gör jag?

Pengarna kommer automatiskt föras över till ditt nya re:member-konto. Detta kan ta några bankdagar.

Hur avslutar jag mitt kort?
Om du vill avsluta ditt Everydaycard kan du kontakta Nordea Finance på 08–402 57 54. Efter den 5 mars kan du avsluta ditt re:member Mastercard genom att ringa kundservice på 0771-15 00 15 eller skicka ett meddelande på Mina Sidor.

Kontakta oss

Har du frågor om ditt nya re:member Mastercard?


Kontakta Entercard

0771 15- 00 15 (vardagar 9-18)

Har du frågor om ditt befintliga Everydaycard?


Kontakta Nordea Finance

08-402 57 54 (vardagar 9-17)

re:member Mastercard fd. Everydaycard: Ordinarie årsavgift 195 kr. Aviavgift vid e-faktura 0 kr (pappersfaktura 39 kr). Kreditränta f.n. 14,30 % (oktober 2024), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 20 000 kr är den effektiva räntan 12,06 % utan årsavgift (vid betalning med e-faktura) (14,14 % med årsavgift) och det sammanlagda belopp som ska betalas är 21 444 kr med årsavgift. Beloppet är uträknat utifrån ett exempel där krediten återbetalas med månatliga avbetalningsbelopp under 12 månader (avbetalningsbelopp i snitt 1 787 kr med årsavgift) och 39 räntefria dagar utnyttjats samt där krediten nyttjats utan avgift för kontantuttag och pappersfaktura.

Kontantuttag kostar 3 % av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 2 % på valutakursen. Betalas inte hela kontoskulden på en gång ska kontoskulden återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3 %. Inbetalningsbeloppet är dock lägst 200 kr, men högst skulden på kontot. Avtalet gäller tillsvidare och ångerrätt gäller.

Kreditgivare: Entercard Group AB (org. nr 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.