
PIN-kod
Till ditt kort hör en PIN-kod som du får några dagar efter att du fått ditt kort på posten. När du betalar med kortet eller tar ut kontanter via uttagsautomater använder du din PIN-kod.
Nedan hittar du vanliga frågor om PIN-kod, till exempel vad PIN-kod är, hur du väljer din egen PIN-kod och hur du gör om du glömt eller spärrat din PIN-kod. Få svar på det du undrar bland frågorna här nedanför.
Frågor om PIN-kod
PIN (Personal Identification Number) är en kod på fyra siffror som hör till ditt kort. PIN-koden använder du när du vill ta ut kontanter via uttagsautomater eller göra varuköp i terminaler och liknande.
Välj din egen PIN-kod
När du ansöker om ett re:member kreditkort kan du välja mellan att själv bestämma din PIN-kod, eller bli tilldelad en slumpmässigt vald kod. Om du inte är nöjd med din tilldelade PIN-kod, kan du alltid ändra den till en kod som du själv väljer. Logga in med BankID eller Mobilt BankID på Mina Sidor, klicka på ”Ändra PIN-kod” under sektionen Kort:
Så ser du PIN-koden på Mina Sidor
Om du glömt din PIN-kod kan du se den på Mina Sidor också se din PIN-kod genom att klicka på "Se PIN" och följa instruktionerna.
Så ser du PIN-koden i re:member-appen
- Logga in i appen med Mobilt BankID
- Gå in på "Information om ditt kort" på startsidan
- Tryck på "PIN" i rutan om ditt kort
- Fyll i dina kortuppgifter
- Du får se din PIN-kod i 10 sekunder
Ja, du väljer din PIN-kod när du ansöker om ditt re:member-kort.
Kan jag välja ny PIN-kod på mitt gamla kort?
Ja, när du är inloggad på Mina Sidor med BankID eller Mobilt BankID. Vill du byta kod väljer du ”Ändra PIN-kod” och följer instruktionerna.
Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kreditkort med ett nytt kortnummer att skickas hem till dig inom fem bankdagar. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet. Ditt befintliga kreditkort kommer vara aktivt i 10 dagar, så att du inte står utan kort - men det kan vara bra att något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Glöm inte att makulera ditt gamla kreditkort när du har fått hem ditt nya kort.
Ja, du kan välja en ny PIN-kod via Mina Sidor och i re:member-appen. När du byter PIN-kod får du ett nytt kort med ett nytt kortnummer skickat till dig inom 3-5 arbetsdagar.
Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet och tills dess kommer du att kunna använda ditt nuvarande kort med den gamla PIN-koden.
Så här byter du PIN-kod via Mina Sidor:
- Logga in med BankID eller Mobilt BankID
- Klicka på "Ändra PIN-kod" under sektionen Kort.
- Klicka på "Min PIN" i menyfältet
- Fyll i din nya PIN-kod
- Logga in med BankID igen
- En ny ruta med bekräftelse dyker upp
- Klart! Invänta ditt nya kort med posten
Så här byter du PIN-kod i re:member-appen:
- Logga in med Mobilt BankID
- Tryck på "Se mer" i rutan om ditt kort
- Gå till "Hantera kort"
- Tryck på "PIN & säkerhet"
- Gå till "Byt PIN-kod och byt ut kort" längst ner på sidan
- Fyll i utgångsdatum och ny PIN-kod
- Klart! Invänta ett nytt kort med posten
Observera att ett nytt kreditkort med nytt kortnummer kommer skapas i och med detta. Kortet skickas till dig inom fem bankdagar. Det befintliga kreditkortet kommer vara aktivt i 10 dagar, så att du inte står utan kort - men det kan vara bra att något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret.
Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet.
Om du glömt din PIN-kod så kan du alltid se den på Mina Sidor eller i re:member-appen. Så här gör du:
App
Du kan även se din PIN-kod i re:member-appen.
- Logga in i appen med BankID
- Tryck på "Se mer" i rutan om ditt kort
- Gå till "Hantera mitt kort" under bilden på ditt kort
- Gå till "PIN & Säkerhet"
- Fyll i kortets utgångsdatum och CVV-kod
- PIN-koden visas i 10 sekunder
Mina Sidor
Om du har glömt din PIN-kod så kan du alltid logga in på Mina Sidor med BankID för att se/ändra din kod. Om din PIN-kod blivit spärrad ber vi dig att kontakta Kundservice på telefon 0771-15 00 15 (din kod till Kundservice står på ditt kontoutdrag).
- Logga in på Mina Sidor
- Välj det kort du vill ha PIN-kod på i rullistan (i rullistan visas både aktiva och inaktiva kort).
- Fyll i giltighetsdatum på kortet. Du hittar det på kortets framsida (mm/åå) och välj ”Nästa”.
- PIN-koden visas i ca 10 sekunder.
Kom ihåg
Håll alltid din PIN-kod skyddad och skriv aldrig ned den eller dela den med andra. Den är personlig och bör vara det av säkerhetshänsyn.