
Frågor och svar om Google Pay
Här hittar du vanliga frågor om Google Pay, till exempel hur du ansluter ditt kort, vilka enheter som är kompatibla och om det kostar något att använda Google Pay. Få svar på det du undrar bland kategorierna och frågorna här nedanför.
Frågor om Google Pay
Google Pay är en digital plånbok för mobilbetalningar med utvalda telefoner och smartklockor och fungerar både i butik och online överallt där du ser någon av dessa symboler:
![]()
Klicka här för att se om din telefon stödjer Google Pay.
Google Pay fungerar inte med iOS.
Lägg till ditt kort i Google Wallet via re:member-appen:
Se till att du har den senaste versionen av re:member-appen.
- Öppna appen, och klicka på ditt kort.
- Klicka på “digitala plånböcker”, och sedan “Lägg till i plånbok”.
- Följ instruktionerna.
Lägg till ditt kort i Google Wallet?
På din telefon:
- Ladda ned Google Wallet-appen från Google Play.

- Öppna Google Wallet-appen, tryck på “Lägg till i Wallet” och scanna ditt kort eller skriv in kortuppgifterna manuellt.
- Följ instruktionerna och verifiera ditt kort.
På din klocka:
- Öppna Google Pay-appen på din klocka.
- Tryck på “Kom igång”.
- Aktivera skärmlåset.
- På din telefon, följ instruktionerna.
I butik
Väck eller lås upp din telefon och blippa din enhet mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas. När du har betalat visas en blå bockmarkering på skärmen. Om det inte fungerar kan du kontrollera att din telefons NFC-funktion är aktiverad. Detta kan kontrolleras i telefonens inställningar.
För att betala med din klocka öppnar du Google Pay-appen på din klocka och håller sedan klockan över betalterminalen. Betalningen är genomförd när du känner vibrationer i klockan eller hör ett ljud.
På nätet
Du kan betala med Google Pay överallt på nätet där du kan se Google Pay symbolen:
![]()
Klicka på Google Pay knappen i kassan och följ sedan instruktionerna.
Ja. När du lägger till ditt kort i Google Wallet-appen lagras inte kortets fysiska nummer, istället skapas ett virtuellt kontonummer.
När du sedan handlar med Google Pay skickas ditt virtuella kortnummer till återförsäljaren, butiken kan alltså inte spara ditt riktiga kortnummer via Google Pay.
Ja, det går bra.
Ja, du kan själv välja vilket kort som är förvalt. För att se ditt förvalda kort öppnar du Google Pay hemskärmen och det första kortet som kommer upp är ditt förvalda kort. Detta kort kommer ligga överst av alla kort.
Ändra ditt förvalda kort:
- Öppna Google Wallet-appen

- Svep åt höger på skärmen lägst upp på ditt kort till du hittar det kort du vill använda som standard.
- Tryck på kortet
- Längst ned trycker du på "Information" följt av "Ange som standard för kontaktlös betalning".
Beloppsgränserna för köp när du betalar med Google Pay är samma som för ditt kort. Beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar på kortet gäller inte för Google Pay, eftersom du identifierar dig för att betala med Google Pay.
Om din telefon är försvunnen eller stulen kan du hitta, låsa eller radera den med "Hitta min enhet”, läs mer här.
Eftersom Google Pay inte lagrar dina kortuppgifter på enheten kan någon som hittar eller stjäl enheten inte få åtkomst till informationen, även om den är olåst.
Ring +46 771-15 00 15 för att spärra ditt kort i Google Wallet
Ring +46 771 24 15 00 för att spärra både ditt fysiska kort och ditt kort i Google Wallet
Ja, om du spärrar ditt kort blir det också spärrat i Google Pay.
Nej, det är kostnadsfritt att använda Google Pay.
I Google Pay kan du se de tio senaste köpen 30 dagar tillbaka, gjorda med Google Pay.
I din transaktionslista på fakturan, i appen och på Mina Sidor kan du inte se om ett köp är gjort med Google Pay eller inte.
Nej, det behöver du inte.
Om du har fått ett nytt automatiskt ersättningskort för att giltighetstiden har löpt ut, behöver du inte göra någonting, kortet i Google Pay uppdateras automatiskt.
Har du fått ett nytt kort för att det tidigare spärrats eller ersatts av annan anledning så behöver du själv ta bort det gamla kortet och lägga in det nya kortet igen.
Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet.
Du kan som mest ansluta tio betalkort i Google Pay.
Om du inte längre vill att ditt kort ska finnas i din Google Wallet kan du ta bort det.
- Öppna Google Wallet-appen
- Leta reda på kortet du vill ta bort. Om det inte är det första kortet sveper du åt vänster tills du hittar det.
- Tryck på kortet
- Tryck på Mer (de tre prickarna) och sedan ”Ta bort betalningsmetod”
Google Pay Support
Om du har problem med att ansluta ditt kort eller har frågor kontaktar du Kundservice på telefonnummer 0771-15 00 15 (vardagar 9 - 18).
Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Google, Google Pay eller Google Wallet, vänd dig till Google.