
Frågor och svar om betalningsfri månad
Här hittar du frågor och svar om vad en betalningsfri månad innebär i samband med ett privatlån samt hur det fungerar.
Frågor om betalningsfri månad
Du kan ansöka om en betalningsfri månad via re:member-appen, Mina Sidor eller genom att ta kontakt med kundservice.
När du utnyttjar en betalningsfri månad hoppar du över månadens betalning. Den summa du skulle betalat slås ut på resterande månader och räntan läggs på det totala återstående beloppet att betala. Detta innebär att din månadskostnad ökar från och med nästkommande månad.
Detta varierar då alla lån inte ser likadana ut. Du kan kontakta Kundservice för att ta reda på detta. Du kommer att kunna se din nya månadskostnad på Mina Sidor i samband med att nästkommande faktura har skapats.
Ja, vi kan pausa ditt autogiro i samband med en betalningsfri månad, detta sker dock inte per automatik. Du behöver kontakta Kundservice för att få hjälp med detta.
Om du ansökt om en betalningsfri månad via Mina Sidor eller appen ska du ha fått en bekräftelse vid ansökningsbekräftelsen.
Om du har ansökt om en betalningfri månad via Kundservice ska du få ett meddelande på Mina Sidor när din betalningsfria månad är beviljad.
Om du inte blir beviljad en betalningsfri månad kan det bero på någon av följande anledningar:
- Fakturan har inte skapats än. Om det inte finns en faktura upplagd kommer du automatiskt bli nekad en betalningsfri månad
- Du har redan utnyttjat två betalningsfria månader de senaste 12 månaderna.
- Du har inte haft ditt lån tillräckligt länge. Du måste betala dina första fyra fakturor innan du kan nyttja en betalningsfri månad (den femte månaden)
- Du har haft en betalningsfri månad den senaste månaden
- Ansökan måste ske innan förfallodatum