
Frågor och svar om säkerhet
Här hittar du vanliga frågor om säkerhet med ditt kreditkort, till exempel hur du gör om ditt kreditkort blivit stulet eller vad phishing och skimming är. Få svar på det du undrar bland frågorna här nedanför.
Frågor och svar om säkerhet
Om ditt kreditkort blivit stulet ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du vår spärrservicelinje 0771-24 15 00 och från utlandet +46 771 24 15 00. Du kan spärra ditt kreditkort dygnet runt. Inom fem arbetsdagar får du kostnadsfritt ett ersättningskort.
De transaktioner som du inte känner till på stulet/förlorat kort ska du först polisanmäla hos polisen. En kopia av anmälan bifogas med reklamationsblanketten.
Glöm inte att kreditkortet måste spärras så fort du upptäcker att kortet är förlorat! Du kan ringa till vår Spärrservice på telefon 0771- 24 15 00 dygnet runt.
Om du har tappat bort ditt kreditkort eller om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer så måste du snarast spärra det genom att ringa Spärrservice på 0771-24 15 00. Om din PIN-kod är spärrad, kortet är trasigt/skadat så beställer man både nytt kort och PIN-kod.
För att beställa ett nytt kort kan du ringa in till oss på 0771-15 00 15 (din personliga kod till Kundservice står på din faktura).
Om det dykt upp transaktioner som du inte känner till på stulet/förlorat kort ska du först polisanmäla hos polisen. En kopia av anmälan bifogas med reklamationsblanketten.
"Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller mejl. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att vi på Entercard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via mejl eller telefon.
Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler.