
Frågor och svar om inkasso
Här hittar du svar på frågor om inkasso. Få svar på det du undrar nedan.
Frågor om inkasso
Inkasso innebär att ett företag tagit på sig att driva in en skuld åt ett annat företag, till exempel i form av en obetald faktura. Om du inte betalar din faktura i tid, får du vanligtvis först en betalningspåminnelse och om du trots detta inte betalar, går ärendet vidare och du får ett inkassokrav med ett nytt förfallodatum. Om du fortfarande inte betalar går ärendet då vidare till indrivning hos Kronofogden, vilket i förlängningen kan leda till att du får en betalningsanmärkning.
Ett första inkassokrav betyder alltså inte automatiskt att du har fått en betalningsanmärkning, utan det är först när det har gått vidare till en anmärkning hos kreditupplysningsbolagen som din kreditvärdighet drabbas negativt.
Tips: Var noga med att kontrollera att inkassokravet du fått är korrekt. I vissa fall kanske du redan har betalt fakturan eller bestridit själva betalningen, och då kan du bestrida även inkassokravet.
Om inkassokravet är korrekt
Då är det viktigt att du betalar i tid, för att undvika ytterligare problem och avgifter. Företag har ingen skyldighet att skicka en påminnelse, utan kan låta ärendet gå till inkasso direkt. Hos re:member får du tre betalningspåminnelser innan ärendet går vidare till inkasso.
Inkassokrav kan du få om du inte har betalat en faktura i tid. Vanligtvis brukar företaget som utfärdat fakturan först skicka en påminnelse till dig och om du ändå inte betalar, kan du istället få ett inkassokrav.
Detta betyder att ett inkassoföretag istället driver in skulden, vilket ofta innebär fler avgifter för dig som är betalningsskyldig. Vanligtvis har inkassokravet ett nytt förfallodatum som du behöver förhålla dig till. Om du trots detta inte betalar din skuld, går ärendet vidare till Kronofogden och vid fortsatt utebliven betalning kan det innebära att du får en betalningsanmärkning.
Alla kan råka glömma en betalning ibland och att få ett första inkassokrav betyder alltså inte att du automatiskt får en betalningsanmärkning. Betala kravet i tid, så undviker du fler problem.
Om du har mottagit ett inkassokrav, alltså att ditt ärende har gått till inkasso och att du har mottagit ett kravbrev, är det viktigt att du betalar inom de dagar som anges. Om du inte betalar skulden går ärendet vidare till Kronofogden.
Ärendet skickas till inkasso efter att du mottagit tre betalningspåminnelser. Läs om vad du bör göra om du fått betalningspåminnelse här.
Har du mottagit ett inkassokrav?
Om ditt ärende går till inkasso så får du ett brev från inkassobolaget och då är det dit du vänder dig vid frågor.
Har du ännu inte mottagit inkassokrav?
Om ärendet ännu inte gått till inkasso så kontaktar du vår Kravavdelning på telefon 08-737 12 10.