Frågor och svar om privatlån

Välj fråga:

Vem kan ansöka om ett privatlån?

För att kunna ansöka om ett privatlån hos re:member så måste du vara 18 år eller äldre och tjäna minst 120 000 kronor om året. Har du en aktiv betalningsanmärkning kan du få avslag på din låneansökan. Vid ansökan om privatlån så anger du din månadsinkomst före skatt, därefter görs en sedvanlig kreditprövning där vi inhämtar din totala inkomstinformation från UC. Om du har taxerat en väsentligt lägre inkomst än angiven så kommer vi att behöva se ett kontoutdrag som visar de 3 senaste löneinsättningarna.

Om du har en medsökande är det viktigt att ni båda uppfyller bankens minimikrav. Att ha en medsökande kan även öka chansen att få ett privatlån med bra villkor, eftersom bådas inkomster räknas. Tänk på att du måste ha den medsökandes uppgifter till hands när du ansöker, dvs. personnummer, månadsinkomst, boendekostnad etc.

Med vår lånekalkylator kan du enkelt se hur mycket du kan låna, vad månadskostnaden blir och vilka räntor som gäller.

Vad är ett konsumtionslån?

Ett konsumtionslån är ett privatlån utan säkerhet där du själv bestämmer syftet för lånet. Syftet med privatlånet kan exempelvis vara renovering av bostad, en semesterresa eller köp av en ny båt.

Nästan en av tre svenskar lägger mer än 200 000 kronor på att renovera köket hemma. Ett annat rum som ofta behöver fixas till är badrummet. Har du sålt lägenheten och är på gång att bygga ditt drömhus kan det hända att det dyker upp oförutsedda kostnader under byggarbetet. Då kan det vara bra att ha en buffert.  

Om du har många smålån och kreditkortsskulder etc. kan det löna sig att refinansiera och samla dem i ett privatlån. På så sätt får du ner dina månatliga utgifter och med bara en månadsfaktura blir det lättare att hålla ordning på ekonomin.  

Med ett konsumtionslån kan du göra dig av med oförutsedda utgifter eller förverkliga dina drömmar. Du bestämmer själv vad pengarna ska användas till.

Vad betyder ett annuitetslån?

Ett annuitetslån skiljer sig från andra typer av lån eftersom att du med ett annuitetslån alltid betalar ett lika stort belopp vid varje betalningstillfälle tills hela lånet är slutbetalt. Den summa du betalar in vid varje tillfälle är fast och innehåller både avbetalningen på själva privatlånet och räntekostnader. Betalningen för annuitetslån är månadsvisa och beloppet du betalar kallas månadskostnad.

Med ett annuitetslån så betalar du i början mer i ränta eftersom att räntan beräknas på det belopp du lånat. I takt med att du betalar av lånet minskar räntekostnaden och amorteringsbeloppet ökar.

re:member erbjuder privatlån med upp till 15 års återbetalningstid. Med vår lånekalkylator kan du se vad månadskostnaden blir. Du kan när som helst göra extra amorteringar på ditt lån och du kan också slutbetala ditt privatlån i förtid om du så önskar utan att det kostar något extra. Om du betalar tillbaka lånet snabbare minskar dessutom den totala kostnaden för lånet.

Hur lång tid tar det innan du har pengarna på ditt konto?

Vi kan inte lova att du har pengarna på ditt konto samma dag. Däremot kan vi lova att vi behandlar din ansökan snabbt. Som regel får du svar samma dag, men i vissa fall kan det ta upp till tre dagar, till exempel om vi behöver inhämta några ytterligare uppgifter från dig. 

Du har vanligtvis pengarna på ditt konto inom några dagar efter det att din ansökan godkänts och konto för utbetalning angivits.

För att din ansökan ska kunna behandlas så snabbt som möjligt är det viktigt att det inte finns några skrivfel i din ansökan. Kontrollera därför allting noga, till exempel att du fyllt i ditt namn rätt och att ditt bankkontonummer stämmer. Om du skulle råka skriva en fel siffra i kontonumret kommer vi att kontakta dig för att få rätt kontonummer. Därefter kontrolleras de nya uppgifterna en andra gång av en av våra handläggare, vilket gör att det kan ta lite längre tid innan du får pengarna till ditt konto.

Kan jag få pengarna utbetalda till valfritt konto?

Du kan endast få pengarna utbetalda till ditt eget konto inom Sverige. Eftersom alla bankkonton måste verifieras innan utbetalning och re:member inte har möjlighet att identifera utländska bankkonton så kan lånet inte utbetalas till ett konto utomlands. 

Hur behandlas min ansökan?

För att kunna ansöka om ett privatlån hos re:member så måste du vara 18 eller äldre och tjäna minst 120 000 kronor om året. Har du en aktiv betalningsanmärkning kan du få avslag på din låneansökan.

Vid ansökan så anger du din månadsinkomst före skatt, därefter görs en sedvanlig kreditprövning där vi inhämtar din totala inkomstinformation från UC. Om du har taxerat en väsentligt lägre inkomst än angiven så kommer vi att behöva se dina tre senaste lönespecifikationer. Vid kreditprövningen görs även en individuell bedömning med hänsyn till din framtida betalningsförmåga.

re:member har ett tekniskt system som automatiserar vissa delar av ansökningsprocessen när du ansöker om ett privatlån. Processen består av fyra steg.

  • Steg 1: När du fyller ansökningsformuläret skickas dina uppgifter direkt vidare till vårt system för behandling.
  • Steg 2: Om du har fyllt i alla uppgifter korrekt och din ansökan uppfyller kraven kan vi godkänna din ansökan samma dag.
  • Steg 3: Du får sedan ett låneerbjudande som du kan säga ja eller nej till.
  • Steg 4: Tackar du ja och signerar lånet med BankID har du vanligtvis pengarna på ditt konto inom några dagar.

Kan du välja att ha autogiro?

Ja, du kan ha autogiro på ditt privatlån. I dagsläget är det endast möjligt att ansöka om autogiro via den blankett som medföljer välkomstbrevet. Om du inte har kvar denna blankett så kan du kontakta kundtjänst så skickar vi ut en ny blankett. Om du väljer att betala via autogiro så drar vi månadskostnaden på lånet från det konto du angivit varje månad.

Kan jag betala med e-faktura?

Ja, självklart kan du ha e-faktura! Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom fakturaavgiften på 29 kr. E-faktura anmäler du på din Internetbank. Du söker på betalningsmottagarnamnet ”re:member” och anger ditt kontonummer hos oss (detta hittar du på tidigare pappersfaktura).

Vad händer om täckning saknas på kontot?

Du väljer själv vilken förfallodag du önskar – den 1, 10, 15 eller 20 i månaden. Ett bra tips är att välja förfallodag i anslutning till din löneutbetalning så att du inte riskerar några förseningar. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta med räntesats enligt räntelagen.

Om täckning saknas på kontot vid autogirodragningen så försöker vi att göra ytterligare dragningar de kommande två dagarna. Om ingen inbetalning sker, får du ett högre belopp att betala nästkommande månad tills du hamnar i fas. Du kan vara försenad med två inbetalningar, därefter har du en månad på dig att betala in. Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso.

Observera att du när som helst själv kan göra extra amorteringar på ditt lån. Du anger samma kontonummer och OCR-nummer som vid dina vanliga månadsinbetalningar. Alla nödvändiga uppgifter finns på dina fakturor från re:member.

Hur ser kravcykeln ut?

Du kan vara försenad med två inbetalningar, därefter har du en månad på dig att betala in. Under den obetalda perioden får både du och eventuell medsökande ett brev som förklarar att ärendet förbereds för inkasso om ingen inbetalning inkommer. Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso. Om ditt ärende går till inkasso så får du ett brev från inkassobolaget och då är det dit du vänder dig vid frågor. 

Om ärendet ännu inte gått till inkasso så kontaktar du vår Kravavdelning på telefon 0771-45 00 30.

Vad är e-faktura och hur skaffar jag det?

E-faktura är ett elektroniskt dokument som skickas direkt till din internetbank. E-faktura fungerar precis som fakturan du får idag, men med den skillnaden att du får den elektroniskt i stället för på papper. På e-fakturan aviseras alltid det månadsbelopp du ska betala enligt din befintliga betalplan. Du kan själv klicka dig in på e-fakturan och ändra till ett annat belopp om du önskar göra en större inbetalning. Om du är osäker på hur du gör detta så kan du kontakta din internetbank.

E-faktura anmäler du på din internetbank. Du söker på betalningsmottagarnamnet ”re:member” och väljer alternativet ”re:member privatlån”. Sedan behöver också ange namn, e-postadress och telefonnummer.

Behöver jag någon form av säkerhet för att få lånet beviljat?

Nej, det behöver du inte. re:member privatlån är ett så kallat blancolån. Om du behöver pengar snabbt kan ett blancolån, det vill säga ett lån utan säkerhet, vara ett bra alternativ. Det är en personlig kreditbedömning som ligger till grund för om ditt lån blir beviljat - säkerhet eller borgensman påverkar inte beslutet.

Om du vill veta hur mycket du kan låna och vad lånet kostar kan du använda re:members lånekalkylator. Välj lånebelopp och önskad återbetalningstid, så ser du omedelbart vad månadskostnaden blir vid olika räntesatser.

Hur mycket kan jag låna?

Du kan låna mellan 10 000 - 500 000 kr i max 15 år. Lånebeloppet baseras på sedvanlig kreditbedömning. I vissa fall kommer vi inte kunna erbjuda det lånebelopp du önskar.

Hur mycket du kan låna beror på hushållskalkylen som beräknas ut med hänsyn till inkomst estimerade boendekostnader, levnandskostnader och befintliga skulder.

Enskilda personer kan få möjlighet att få erbjudande om ett lägre lånebelopp som du själv väljer om du vill acceptera. Vilken ränta du får avgörs av kreditbedömningen vi gör när du ansöker om privatlån, men tänk på att totalkostnaden blir lägre ju kortare återbetalningstid du väljer. Med hjälp av vår lånekalkylator kan du enkelt se hur mycket du kan låna och vilka räntor som gäller.

Varför har jag fått erbjudande om ett lägre lånebelopp än det jag ansökt om?

Vid vissa tillfällen kan vi efter sedvanlig kreditbedömning inte erbjuda det lånebeloppet du önskar. När vi behandlar din ansökan så tar vi hänsyn till din nuvarande kreditsituation, om du inte uppfyller de kraven som vi har på våra privatlån kommer vi inte att kunna bevilja din ansökan. 

Enskilda personer kan få möjlighet att få erbjudande om ett lägre belopp som du själv väljer om du vill acceptera. Om du blir du erbjuden ett lägre belopp än det du ansökt om så kan det vara för att din hushållskalkyl inte håller för det högre beloppet. 

Här kan du läsa mer om vem som kan ansöka om ett privatlån hos re:member.

Varför har jag fått avslag på min ansökan?

När vi behandlar din ansökan om privatlån så tar vi hänsyn till din nuvarande kreditsituation, om du inte uppfyller de kraven som vi har på våra lån kommer vi inte att kunna bevilja din ansökan. Detta kan bero på flera olika anledningar, tex att din inkomst inte är tillräckligt hög för det lån du söker eller att du har betalningsanmärkningar. Beslutet är personligt och kommer inte att delges dig vid avslagstillfället. Om du har frågor kring ditt avslag ber vi dig kontakta oss för mer information.

Vilka krav som ställs på dig som ansöker ett privatlån varierar från bank till bank, men det finns vissa minimikrav som är gemensamma för de flesta banker. re:member har följande minimikrav:

  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Du ska ha en fast årsinkomst på minst 120 000 kronor
  • Du får inte ha några registrerade betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos Kronofogden.

En betalningsanmärkning kan göra det svårare att ta ett lån, köpa en bostad eller handla på kredit och finns kvar i registret i tre år. För att undvika en betalningsanmärkning är det viktigt att du har kontroll på din ekonomi och betalar dina räknar i god tid. Om du inte kan betala en räkning vid förfallodatumet är det viktigt att du hör av dig i tid till företaget och meddelar detta och hör om du kan skjuta den till ett senare tillfälle eller sätta upp en avbetalningsplan. Om du har fått ett inkassokrav som du inte anser vara riktigt så är det också viktigt att du kontaktar inkassoföretaget direkt och bestrider detta med en god förklaring till varför du inte anser dig betalningsskyldig.

Vad är amortering?

Amortering är det belopp du betalar av på ditt lån vid varje betalningstillfälle. Amorteringen betalas tillsammans med ränta varje månad.

re:member erbjuder privatlån med upp till 15 års återbetalningstid. Vilken ränta du får avgörs av kreditbedömningen vi gör när du ansöker, men tänk på att totalkostnaden blir lägre ju kortare återbetalningstid du väljer. Du kan när som helst göra extra amorteringar på ditt lån och du kan också slutbetala ditt privatlån i förtid om du så önskar utan att det kostar något extra. Om du betalar tillbaka lånet snabbare minskar dessutom den totala kostnaden för lånet.

Med vår lånekalkylator kan du enkelt se hur mycket du kan låna, vad månadskostnaden blir och vilka räntor som gäller.

Vad händer om du betalar in mer än avtalad amortering eller återbetalar hela din skuld?

Om du betalar in mer än avtalad månadsbelopp så kommer din månadskostnad kommande månader inte att förändras, däremot förändras återbetalningstiden. Ju tidigare under låneperioden som du betalar in mer än avtalad amortering, desto större blir skillnaden i återbetalningstid. Detta beror på att du i början av ett annuitetslån betalar in en större andel ränta och en mindre andel amortering.

Du kan också slutbetala ditt privatlån i förtid om du så önskar. Det kostar inget extra.