Frågor om kortansökan

Välj fråga:

Vem kan ansöka om ett re:member kreditkort?

För att ansöka om ett re:member kreditkort krävs det att du uppfyller följande:

  • Att du är minst 20 år
  • Att du har minst 100 000 kr i årsinkomst
  • Att du inte har några betalningsanmärkningar

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon: 0771-15 00 15.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt kort?

När din ansökan blivit godkänd och bekräftad så skickas ditt nya kreditkort. Du får ditt kort efter 3-5 arbetsdagar.

Kan jag föra över pengar från mitt kreditkort?

Ja, självklart! Det finns två sätt att göra en så kallad Saldoöverföring:

1. Genom re:member-appen (inloggning med Mobilt BankID krävs):

  1. Logga in i appen
  2. Tryck på "Överför pengar"
  3. Fyll i nödvändig information

      2. Logga in på Mina Sidor och följ anvisningarna (inloggning med BankID eller Mobilt BankID krävs):
    1. Logga in på Mina Sidor
    2. Välj "Överför pengar eller betala en faktura"
    3. Tryck på "Överföring" och fyll i nödvändig information

Hur lång tid tar det innan pengarna når mitt konto?
EnterCard behandlar alla Saldoöverföringar och ser till att pengarna når den mottagande banken inom en bankdag. Därefter placerar banken pengarna på det angivna bankkontot. Beroende på vilken bank du valt och när banken tagit emot pengarna så kan viss skillnad i utbetalningen ske, men du bör ha pengarna på ditt bankkonto senast två dagar efter att EnterCard utfört din beställning. 

Vad kostar en Saldoöverföring?
För varje Saldoöverföring du beställer så tillkommer en avgift på 2% av det överförda beloppet (lägst 35kr). Ränta debiteras från första dagen efter överföringen enligt betal- eller kreditkortets ordinarie räntesats. 

Hur behandlas min ansökan?

Ansökan genomgår en sedvanlig kreditprövning där en upplysning inhämtas. Utifrån kreditprövningen får du besked direkt, inklusive kreditgräns och räntesats (räntesats gäller bara re:member flex) om du blir beviljad. I vissa fall kräver ansökan en manuell handpåläggning av våra handläggare och då får du besked inom kort via sms/e-mail.

Vad baseras min ränta på?

Din ränta bestäms efter kreditprövningen där hänsyn tas till både risk och befintliga krediter.

Kan jag välja att ha autogiro?

Nej, istället för autogiro erbjuder vi e-faktura då det är ett miljövänligt, säkert och enkelt sätt att få och betala dina fakturor. Du sparar också pengar eftersom du inte betalar någon aviavgift. E-faktura är flexibelt, du kan ändra eller ta bort betalningen fram till förfallodatum och med tjänsten automatiskt betalning av dina e-fakturor innebär det att banken bevakar och utför betalningen på förfallodatumet, utan att du behöver godkänna e-faktura.

Du ansluter e-faktura via din internetbank. Sök på mottagarnamn ”re:member” och följ sedan anvisningarna. Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom aviavgiften på 29 kronor.

Om du har anmält autogiro sedan tidigare fungerar det precis som vanligt.

Vad är e-faktura och hur skaffar jag det?

Med e-faktura får du din månadsräkning elektroniskt direkt till din internetbank. Enkelt, smidigt och bekvämt, och allt samlat på ett ställe.

E-faktura anmäler du på din Internetbank. Du söker på betalningsmottagarnamnet ”re:member” och anger ditt kontonummer hos oss (detta hittar du på tidigare pappersfaktura).

Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom faktura-avgiften på 29 kr.

Vad kan jag få för kreditgräns?

Kreditgränsen bestäms efter kreditprövningen där hänsyn tas till både risk och befintliga krediter. Krediten du kan få vid ansökningstillfället är mellan 10 000 och 50 000. Efter sex månader finns möjlighet att höja krediten upp till 100 000.

Varför har jag fått avslag på min ansökan?

När du ansöker om ett kreditkort hos oss, prövas din ansökan av våra automatiska kreditväderingsmodeller.

Det tas därför inte hänsyn till annan information än vad som finns tillgänglig vid ansökningstillfället. 

Får du avslag betyder det inte nödvändingtvis att du är en dålig betalare, men att vi på re:member klassificerat din ansökan som riskfylld baserat på den informationen som finns tillgänglig.

 

Kan jag välja min egen PIN-kod?

Ja, när du ansöker om ett re:member kreditkort har du möjligheten att välja din egen PIN-kod.

Vill du byta kod väljer du ”Ändra PIN-kod” när du loggar in på Mina Sidor och följer instruktionerna.

Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kreditkort med ett nytt kortnummer att skickas hem till dig inom fem bankdagar. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet. Ditt befintliga kreditkort kommer vara aktivt i 10 dagar, så att du inte står utan kort - men det är något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Glöm inte att makulera ditt gamla kreditkort när du har fått hem ditt nya kort.