Frågor om faktura

Välj fråga:

När kommer fakturan?

Du får din faktura omkring den 20:e varje månad. Du kan också alltid hitta din faktura online genom att logga in på Mina Sidor. Där hittar du all information om ditt re:memberkort. 

Hur betalar jag min faktura?

Du kan välja att få din faktura som pappersfaktura eller e-faktura. Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom aviavgiften på 29 kronor. Anslut e-faktura via din internetbank. Sök på mottagarnamn ”re:member” och följ sedan anvisningarna.

Du kan betala din faktura genom internetbanken eller girobetalning. Du kan själv välja vilket belopp du önskar betala in, däremot är det viktigt att du alltid betalar minst det belopp som står angivet som ”lägst att betala”. Om du alltid betalar totalbeloppet på din faktura så tillkommer ingen ränta. Tänk också på att inte betala in mer än din kreditgräns.

Du kan enkelt göra inbetalningar när du själv önskar med dina inbetalningsuppgifter. Ditt OCR-nummer och bankgiro hittar du på Mina sidor, re:member-appen och på dina fakturor. Observera att dina inbetalningsuppgifter alltid är samma

Inbetalningsuppgifter

Du kan lätt göra dina inbetalningar när du själv önskar med nedan inbetalningsuppgifter.

Betalningsmottagare: EnterCard Group AB
Bankgiro nummer: 5122-5860
OCR-nummer: Observera att ditt OCR-nummer (referensnummer) alltid är detsamma

Hur läser jag min faktura?

Tillsammans med din faktura skickas instruktionen "Så här läser du ditt kontoutdrag".

Var hittar jag mina inbetalningsuppgifter?

Du hittar dina inbetalningsuppgifter längst ned på din faktura. Observera att ditt OCR-nummer (referensnummer) alltid är detsamma, så du kan lätt göra inbetalningar när du själv önskar med inbetalningsuppgifterna nedan.

Betalningsmottagare: EnterCard Group AB 
Bankgiro nummer: 5122-5860
OCR-nummer: Du hittar ditt OCR-nummer på din faktura under inbetalningsuppgifter. 

När börjar jag betala ränta?

Du har upp till 8 räntefria veckor på dina inköp/uttag. En gång i månaden får du en faktura med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp. Om du betalar fullt belopp på fakturan så blir det ingen ränta. Undantaget är om du gjort Överföring till eget bankkonto/Betalat räkning med ditt kort som är räntebärande från dag ett. Observera att räntan är alltid eftersläpande och redovisas på nästkommande kontoutdrag.

Kan jag se mina fakturor och transaktioner online?

Ja, du kan logga in på Mina Sidor. Där hittar du all information om ditt re:member-kort. Du kan bland annat se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit. Du kan även komplettera ditt kort med försäkringar och Betalningsskydd, ansöka om en höjning av din kredit och göra betalningar. Du kan också göra överföringar från ditt kort, både till dig själv och till andra.

Du kan logga in på Mina Sidor med BankID eller Mobilt BankID.

Vad är e-faktura och hur skaffar jag det?

E-faktura är ett elektroniskt dokument som skickas direkt till din Internetbank. E-faktura fungerar precis som fakturan du får idag, men med den skillnaden att du får den elektroniskt i stället för på papper. Vill du använda e-faktura anmäler du det i din Internetbank. På e-fakturan aviseras alltid det lägsta belopp du kan betala, dvs. 3 % av ditt totalt utgående saldo. Du kan kontakta Kundtjänst om du vill ändra aviseringen till 100% av ditt utgående saldo. Du kan även själv klicka dig in på e-fakturan och ändra till ett annat belopp om du önskar göra en större inbetalning. Om du är osäker på hur du gör detta så kan du kontakta din internetbank.

E-faktura anmäler du på din internetbank. Du söker på betalningsmottagarnamnet ”re:member” och väljer alternativet ”re:member kreditkort och delbetalning”. Sedan behöver du också ange ditt namn, e-postadress och telefonnummer. 

Kan jag ändra så att jag blir aviserad hela skulden via min e-faktura?

Ja, du kan ändra aviserat belopp från lägsta belopp till totalt utgående saldo och tvärtom på e-faktura via Mina Sidor. Funktionen fungerar endast om du redan har aktiverat att få e-faktura. Ändringen träder i kraft på nästkommande e-faktura. 

Kan jag betala via autogiro?

Nej, istället för autogiro erbjuder vi e-faktura då det är ett miljövänligt, säkert och enkelt sätt att få och betala dina fakturor. Du sparar också pengar eftersom du inte betalar någon aviavgift. E-faktura är flexibelt, du kan ändra eller ta bort betalningen fram till förfallodatum och med tjänsten automatiskt betalning av dina e-fakturor innebär det att banken bevakar och utför betalningen på förfallodatumet, utan att du behöver godkänna e-faktura.

Du ansluter e-faktura via din internetbank. Sök på mottagarnamn ”re:member” och följ sedan anvisningarna. Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du dessutom aviavgiften på 29 kronor.

Om du har anmält autogiro sedan tidigare fungerar det precis som vanligt.

Mitt autogiro drogs trots att jag gjorde en egen inbetalning, varför?

Om du gör en egen inbetalning känner inte autogirot av detta och drar beloppet som står på ditt kontoutdrag.

Om du vill pausa/ta bort ditt autogiro så behöver du kontakta Kundservice på telefon: 0771-15 00 15, senast fem bankdagar innan förfallodatum.

Hur ansöker jag om betalningsfri månad?

För att ansöka om betalningsfri månad så behöver du logga in på Mina Sidor eller kontakta Kundservice på telefon: 0771-15 00 15. Du har rätt till två betalningsfria månader per kalenderår förutsatt att villkoren för detta uppfylls (se nedan).

För att kunna ansöka om en betalningsfri månad behöver du göra detta innan förfallodatum. De tre senaste inbetalningarna ska vara korrekt utförda samt att det ska finnas kvar pengar på krediten för räntedragning och eventuellt betalningsskydd.

Vid betalningsfri månad dras räntan samt eventuellt betalningsskydd som vanligt.

Vilka är villkoren för att få en betalningsfri månad?

För att kunna ansöka om en betalningsfrimånad behöver man göra detta innan förfallodatum. De tre senaste inbetalningarna ska vara korrekt utförda samt att det ska finnas kvar pengar på krediten för räntedragning och eventuellt betalningsskydd.

Är ditt förfallodatum mindre än om fem dagar ber vi dig kontakta Kundservice på telefon: 0771-15 00 15 för att vi med säkerhet ska hinna behandla din ansökan.

Vad gör jag om jag betalt in med fel OCR-nummer?

Om du betalt in till fel OCR-nummer ber vi dig kontakta Kundservice.

Vad gör jag om jag har fått en påminnelse?

Om din betalning inkommit till oss efter inbetalningsdagen så skickar vi en påminnelse. Vi skickar också påminnelse utifall du betalat mindre än lägsta beloppet på kontoutdraget.

Om du fått en påminnelse men vet att du betalat in sent kan du bortse från påminnelsen. Om du betalat in ett lägre belopp än ”lägst belopp att betala” flyttas det förfallna beloppet över till nästkommande kontoutdrag.

Innan ett ärende går till inkasso skickar vi ut tre månaders påminnelser. 
Om du hamnat efter med betalningarna så kontaktar du vår Kravavdelning på 08-737 12 10, de arbetar specifikt med dessa frågor.

Vad gör jag om mitt ärende har gått till inkasso?

Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso. Om ditt ärende går till inkasso så får du ett brev från inkassobolaget och då är det dit du vänder dig vid frågor. Om ärendet ännu inte gått till inkasso så kontaktar du vår Kravavdelning på telefon: 08-737 12 10