1. Start
  2. Kreditkort
  3. Frågor och svar om kreditkort
  4. Ändring från Visa till Mastercard

Varför får jag ett nytt Mastercard-kort?

Vi har de senaste åren förenklat vårt utbud av olika betal- och kreditkort för att ge våra kunder en större tillgång till olika digitala tjänster och nya funktioner på korten som t.ex. kontaktlösa betalningar.

Den 10 juni 2019 väljer vi därför att avsluta kreditkortet re:member Visa och du får ett nytt re:member Mastercard per automatik i mitten av maj.

När får jag ett nytt kort?

Ditt nya re:member Mastercard kommer hemskickat till dig vecka 20 (13-17 maj) 2019. Kortet är aktivt när du får det och du kan börja använda det på en gång. 

Om vi har ett aktuellt mobilnummer till dig så får du ett SMS som en påminnelse dagen innan det nya kortet aktiveras. Har du glömt bort din PIN-kod kan du alltid logga in på Mina Sidor.

När slutar mitt Visa-kort att fungera?

Ditt Visa-kort spärras 10 juni 2019. När du får hem ditt nya Mastercard kan du börja använda det direkt och klippa och kasta ditt Visa-kort. 

Kan jag skjuta fram datumet för spärr av mitt Visa-kort?

Ja det går. Vi kan skjuta fram spärrdatumet till senast den 28 juni. För att göra detta, kontakta Kundservice

Vad är skillnaden mellan ett Visa och ett Mastercard?

Det är inga större skillnader mellan ett Visa-kort och ett Mastercard-kort. Båda fungerar på samma sätt i butik och på nätet. Med re:member Mastercard får du dessutom möjlighet att använda kontaktlösa betalningar. 

Behåller jag samma PIN-kod?

Ja. 

Behåller jag samma kreditgräns?

Ja, du behåller samma kreditgräns som tidigare. Din transaktionshistorik kommer flyttas över till ditt nya kort.

Kommer ränta och avgifter vara densamma?

Ja, det är fortfarande samma kortvillkor. 

Hur gör jag med mina prenumerationstjänster?

I och med att ditt re:member Mastercard har ett nytt kortnummer behöver du anmäla det på nytt till t.ex. App Store, Google Play, Netflix, Spotify etc. 

Vad händer med eventuell skuld och de köp jag har på mitt gamla kort?

Den eventuellt kvarvarande skulden och gamla köp förs automatiskt över till ditt nya kort och du kommer fortsatt kunna se dina transaktioner på Mina Sidor. 

Jag betalar löpande av på en skuld på mitt Visa-kort, vad händer med den?

Om du har en skuld på ditt Visa-kort flyttas den över till ditt nya Mastercard och du fortsätter att betala av precis som tidigare.

Jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, kommer extrakortet också bytas ut?

Ja, extrakortet byts ut och behåller samma PIN-kod. 

Mitt Visa-kort är öppnat för internetköp, kommer jag behöva öppna mitt nya Mastercard-kort för internetköp igen?

Nej, dina inställningar för internetköp följer automatiskt med till ditt nya re:member Mastercard. 

Behöver jag ändra Verified by Visa till Mastercard SecureCode?

Nej, dina inställningar följer automatiskt med till ditt nya re:member Mastercard. 

Vad händer med mitt gamla kort?

När du får ditt Mastercard kan du börja använda det direkt, och klippa och kasta ditt gamla Visa-kort. Det gamla Visa-kortet kommer stängas 10 juni 2019.

Jag har autogiro/e-faktura kopplat till mitt konto, kommer jag behålla det?

Ja.

Jag har Betalningsskydd kopplat till mitt konto, kommer den försäkringen vara kvar?

Ja, Betalningsskyddet finns kvar.

Kommer min faktura vara annorlunda?

Nej, fakturan kommer se likadan ut och du har samma förfallodatum. Det är endast produktnamnet som kommer ändras.

Behåller jag samma inbetalningsuppgifter?

Ja, bankgiro och OCR-nummer kommer vara densamma. Du har alltid samma inbetalningsuppgifter och du hittar dem på dina fakturor och på Mina Sidor.

Kommer min kompletterande reseförsäkring vara densamma?

Ja, samma försäkringar ingår på ditt nya re:member Mastercard.

Vad gäller om jag har köpt en resa med mitt Visa-kort och behöver utnyttja försäkringen?

Den kompletterande reseförsäkringen flyttas automatiskt över till ditt nya re:member Mastercard. 

Jag ligger efter med mina betalningar, kommer jag få ett nytt kort?

För att få ett nytt kort behöver du betala in din skuld. Därefter kan du höra av dig till Kundservice för att beställa ett nytt re:member Mastercard. 

Kommer jag fortfarande ha tillgång till re:member reward?

Ja.