Par dricker kaffe mot ladugårdsvägg. Allt du behöver veta om CCV-kod, Mina Sidor och ditt kreditkort hittar du här.

Vad är det jag måste ansluta mig till när jag ska betala på internet?

Som ett led i att öka säkerheten vid handel med betal- och kreditkort på nätet har de flesta svenska banker och kreditinstitut infört att alla Visa och Mastercard betal- och kreditkort ska vara anslutna till Verified by Visa/Mastercard Secure Code.

Läs hela svaret

Vad innebär Mastercard SecureCode/ Verified By Visa?

Tjänsten bygger på en global standard utvecklad av Visa och Mastercard. Visa kallar sin tjänst för Verified by Visa och Mastercard kallar sin tjänst för Mastercard SecureCode. Två namn för samma lösning med andra ord. 

Läs hela svaret

Vad är skillnaden mellan Mastercard Secure Code/Verified by Visa?

Mastercard Secure Code och Verified by Visa är två stycken kompletterande lösningar för att du ska kunna göra säkra betalningar med ditt betal- och kreditkort på nätet.

Läs hela svaret

Hur ansluter jag mitt kort till MasterCard Secure Code / Verified by Visa?

Du kan ansluta ditt kort till säker betalning på internet via Mastercard Secure Code / Verified by Visa i samband med att du gör ett köp i en webbutik.

Läs hela svaret

Vad är "Personligt meddelande"?

Det "personliga meddelande" du väljer i samband med anslutning kommer sedan att visas när du handlar och ska ange ditt lösenord. 

Läs hela svaret

Vad är phishing?

"Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig.

Läs hela svaret

Vad är skimming?

Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler. 

Läs hela svaret

Vart vänder jag mig om jag tappat mitt kreditkort?

Om du har tappat bort ditt kreditkort eller om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer så måste du snarast spärra det genom att ringa Spärrservice på 0771-24 15 00.

Läs hela svaret

Vad gör jag om mitt kreditkort blivit stulet?

Om du förlorat ditt kreditkort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du vår spärrservicelinje 0771-24 15 00 och från utlandet +46 771 24 15 00.

Läs hela svaret

Vad är ett "personligt meddelande"?

Det "personliga meddelande" du väljer i samband med anslutning kommer sedan att visas när du handlar och ska ange ditt lösenord. 

Läs hela svaret

Hur blockerar jag kortet för betalning på internet?

Om du önskar att ditt kort inte ska kunna användas för betalningar på internet kan du kontakta vår kundservice som hjälper dig med detta. 

Läs hela svaret