1. Start
  2. Kreditkort
  3. Frågor och svar om kreditkort
  4. Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?

Jag kan inte betala med mitt kreditkort, vad kan det vara för fel?

Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett engångstillfälle kan butiken, för ett ögonblick, tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Det kan också bero på att du till exempel glömt att notera köp och därmed finns det mindre utrymme att handla för än du beräknat. (Du får snabbt besked om hur mycket som finns kvar att utnyttja på kortet genom att ringa Kundservice Talsvar). Kortets magnetremsa kan också ha blivit förstörd eller avmagnetiserad. Be butiken att knappa in köpet manuellt i betalterminalen.

Köp kan nekas av olika orsaker. Här är några av de vanligaste orsakerna till att köp nekats:

  • Spärrad kod (koden felslagen tre gånger)
  • Kortet fick ingen kontakt med banken (kan vara ett tillfälligt tekniskt fel)
  • Chippet på kortet kan vara skadat eller slitet
  • Kortet kan vara temporärt spärrat på grund av uteblivna inbetalningar
  • Om du använder kortet på en spelsite som inte har licens för spel i Sverige

Om ett av dina andra kort utgivna av oss har gått till Inkasso kan du kontakta vår Krav-avdelning för mer information 08-737 12 10.