
Frågor och svar om reklamation
Här hittar du vanliga frågor om reklamation, till exempel hur du reklamerar ett köp, hur din reklamation behandlas och hur du gör när flygbolaget du bokat resa med går i konkurs. Få svar på det du undrar bland frågorna här nedanför.
Frågor om reklamation
När du upptäcker att något har blivit fel vid ett köp som du känns vid, ska du så fort som möjligt kontakta butiken och försöka lösa problemet. Spara alltid alla underlag, exempelvis datum och tid för telefonsamtal och vem du pratat med. Spara även eventuell mejl och brev.
Vänligen följ denna anvisning om du ska reklamera en transaktion/transaktioner:
- Om du känner till transaktionen/transaktionerna ska du så fort som möjligt kontakta butiken och lösa problemet. Om butiken är ovillig att hjälpa till, eller om de inte kan hjälpa till, så reklamerar du köpet via oss på Mina Sidor.
- De transaktioner som du inte känner till på stulet/förlorat kort ska du först polisanmäla hos polisen. En kopia av anmälan bifogas med reklamationsblanketten.
- Vid flygbolagskonkurs ska man i första hand kontakta flygbolaget för att få ersättning för köpt resa. Om du inte får ersättning av dem kan du göra en reklamation via oss.
Så här gör du en reklamation:
- Logga in på Mina Sidor
- Klicka på "Reklamera transaktion" under listan av dina korttransaktioner
- Svara på frågan "Har du kvar kortet som köpen/uttagen gjordes med?"
- Välj de transaktioner du önskar reklamera
- Välj orsak för reklamation
- Bifoga dokumentation som kan hjälpa ditt ärende
- Signera och bekräfta med BankID eller Mobilt BankID
Du behöver ha BankID för att kunna logga in på Mina Sidor. Om du inte har BankID får du det genom din bank. Läs mer om BankID här
Skicka in reklamation via post
Du kan även skicka in en reklamationsblankett till oss via post. Nedan finner du blanketten och adress.
Du kan hämta reklamationsblanketten här
Skicka in din kortreklamation till:
Entercard Group AB
Kortreklamationer, R1
105 34 Stockholm
Eller inscannad till:
kortreklamationer@entercard.se
Även om de flesta kortköp du gör blir korrekta kan det förekomma transaktioner på ditt kontoutdrag som du inte känner igen eller att du inte får den vara du har beställt eller att köpet har belastat ditt kort två gånger. Om butiken är ovillig att hjälpa till, eller om de inte kan hjälpa till, så kan du reklamera köpet via oss. För att vi ska kunna hjälpa dig och driva din reklamation vidare, och för att ditt ärende inte ska dra ut på tiden, är det viktigt att du fyller i uppgifterna så korrekt och fullständiga som möjligt. Glöm inte att bifoga all relevant information, såsom kvitton, avtal och polisrapport.
De transaktioner som du inte känner till på stulet/förlorat kort ska du först polisanmäla hos polisen. En kopia av anmälan bifogas med reklamationsblanketten. Glöm inte att kreditkortet måste spärras så fort du upptäcker att kortet är förlorat! Du kan ringa till vår Spärrservice på telefon 0771- 24 15 00 dygnet runt.
Handläggningstiden vid kortreklamation kan tyvärr dra ut på tiden. Det beror på att butikens bank ska få tillräckligt med tid för att kunna få fram så mycket information som möjligt. Under handläggningen kan vi komma att kontakta dig för att kontrollera underlag och information som vi fått från butikens bank. Då är det viktigt att du återkopplar till oss så fort som möjligt så att vi kan gå vidare med ärendet.
Under handläggningstiden rättar vi de reklamerade uttagen/kortköpen på ditt kortkonto. Framkommer det efter utredningen att det inte finns grund för återbetalning förbehåller sig Entercard rätten att ta tillbaka det krediterade beloppet. När utredningen är klar skickar vi dig ett skriftligt besked.
Både Mastercard och Visa har regler och tidsgränser som måste följas vid en kortreklamation. För att inte förlora din reklamationsrätt måste du agera snabbt, försöka lösa problemet direkt med butiken och spara kvitton och avtal. En reklamation ska alltid göras inom skälig tid.
Om ditt kreditkort har blivit stulet eller tappat eller om det dykt upp obehöriga köp/uttag måste du omgående spärra kreditkortet. Du når Spärrservice dygnet runt, alla dagar, på telefon 0771-24 15 00 (+46 8 771 24 15 00 från utlandet). Du behöver inte kunna ditt kortnummer för att spärra kreditkortet.
Om du har köpt en biljett/biljetter hos ett flygbolag som har gått i konkurs och därför ställt in sina avgångar så kan du få hjälp av oss. Vid flygbolagskonkurs ska man i första hand kontakta flygbolaget/konkursförvaltaren för att få eventuell ersättning för köpt resa. Om du inte får ersättning av dem och om du köpt flygbiljetten till 100 % med ditt re:member-kort kan du göra en reklamation via oss. Glöm inte att bifoga en kopia av bokningsbekräftelsen där avresedatum finns med.
Observera att du som har köpt resan via en tredje part, exempelvis en resebyrå eller researrangör, måste du först kontakta företaget där du köpt din resa för att begära ersättning.